Sunday 15 October 2017

Multilateral Handels System 50 År Of Prestation


Världshandelsorganisationen. Fiftio år sedan kom världen fram ur det andra världskrigets utbrott. Utmaningen vid den tiden var en historiskt oöverträffad utmaning i dimension och komplexitet att återuppbygga ekonomisk stabilitet i en värld av genomgripande oordning och massiv dislokation, för att återställa en känsla av världssamhället och att skapa grunden för framtida tillväxt och välstånd Arkitekterna i det nya systemet måste byggas från grunden, på flera fronter samtidigt, och de visade visioner och framsynthet Efter fem decennier av framsteg som byggdes på fundamenten Lagt på den tiden är det lätt att ta för givet idag vad som var nytt och fantasifullt. Den senare halvan av 1940-talet handlade inte bara om slutet på det mest destruktiva kriget som någonsin utövas, det handlade också om att förhindra destruktiv ekonomisk nationalism och söka efter en ny global order. Idag möter vi återigen en ny typ av värld och en ny uppsättning utmaningar Slutet på det kalla kriget och sammanbrottet av com Man och kontroll ekonomier, den dramatiska ökningen av många utvecklingsländer och den enorma ökningen av handels - och investeringsflöden runt om i världen har kraftigt utvidgat gränserna för det multilaterala handelssystemet och testat sin förmåga att klara en ekonomi med globala dimensioner Handel, investering , teknik och kommunikation knyter alltmer en värld av väldigt olika system på väldigt olika utvecklingsnivåer till en gemensam marknadsekonomi. Skapandet av WTO i januari 1995 var en symbol för uppkomsten av ett mer globalt ekonomiskt system. Om utmaningen från de senaste femtio år var att hantera en världsuppdelad kommer utmaningen för nästa femtio att vara att hantera en värld av fördjupad integration. Femtioårsjubileet för det multilaterala handelssystemet är en tid för firandet. Det är också en tid för reflektion och förnyat engagemang. Två grundläggande idéer , så viktiga idag som de var i slutet av 1940-talet, har underbyggt systemets framgång under andra hälften av detta århundrade. En är tron att ett öppet internationellt handelssystem och dess roll för att främja ekonomiskt välstånd är ett väsentligt inslag i internationell fred och stabilitet, att den ekonomiska ordningen måste ligga till grund för en ny politisk och säkerhetsram. Politiska beslutsfattare 1948 hade levt genom ekonomisk förstörelse av den stora depressionen, när den inåtvända skapade en nedåtgående spiral av minskande produktion och handel. Arkitekterna i efterkrigssystemet var överens om att den enda vägen till ekonomisk återuppbyggnad och återhämtning låg på väg mot öppna marknader och liberaliserad handel och erfarenheten av femtio år har bevisat dem rätt. Den andra tanken är att stabilitet och förutsägbarhet i internationella handelsförbindelser endast kan säkras genom ett ömsesidigt överenskommet regelsystem, bindande för alla medlems regeringar och verkställbart genom tvistlösning. Försvaret av ett reglerbaserat system på en dag till dag har underlättats mycket av det faktum att detta system gav företräde åt marknaderna och inte regeringar för att bestämma ekonomiska resultat. Det innebar inte att regeringarna upphävde ansvaret Tvärtom fokuserade de på att skapa de underliggande förutsättningarna för ekonomiskt välstånd och att främja liberaliseringen, där man bara övervägde direkt ingripande under särskilda omständigheter där marknaderna fanns att vilja. Reglerna var inte förväntas bestämma resultaten, utan snarare att fastställa förutsättningarna för oförvrängd konkurrens. Den centrala delen och vägledande tanken på det reglerbaserade systemet är icke-diskriminering, som uppstod utifrån övertygelsen att uteslutande erbjudanden och preferensblock hjälpte bränsle mellanvärdesrotserna Osäkerheter och konflikter som drev det internationella samfundet i ett annat världskrig Principen om icke-diskriminering var nyckeln till systemets stabilitet under de följande åren. Lapptäcke av arrangemang som hade undergrävt sammanhållningen och kontinuiteten i interkulturella relationer var ersatt av en enhetlig uppsättning regler Dessa regler pr Ovided den väsentliga politiska grunden för det breda samförståndet, visat genom åtta förhandlingsrundor, att flytta systemet vidare till nya sektorer och bredare ansvarsområden Mer principiellt stärktes principen om icke-diskriminering universalitet som ett centralt mål för handelssystemet som säkerställer att GATT-systemet uppstod, särskilt efter det kalla kriget, som en viktig faktor för att integrera världsekonomin. Principen om icke-diskriminering spelar också en viktig ekonomisk roll. Diskriminering är en effektivitetsprincip, både i syfte att säkerställa tillgång till låg - kostnadstillgångar och att tillåta producenter att sälja på utländska marknader utan en policypålagt nackdel i förhållande till andra leverantörer På liknande sätt kan konsumenterna i en icke-diskriminerande politisk miljö välja fritt från alternativa utländska leverantörskällor I en värld av differentierade, Diskriminerande handelssystem, gör affärer över gränserna blir mer komplicerade och tidskrävande g, vilket medför extra kostnader för företag och försämrad konkurrenskraft Av både politiska och ekonomiska skäl har principen om icke-diskriminering fungerat bra för länderna under de senaste femtio åren, vare sig de är stora eller små, utvecklade eller utvecklade. Lösningar mot de utmaningar som regeringarna står inför idag och i framtiden kommer som alltid att kräva samordnad åtgärd på en rad olika fronter. När man överväger hur handelssystemet kan bidra till att möta dessa utmaningar är det användbart att påminna oss om vad systemet har uppnått hittills Fyra prestationer uppstår, Och skapa grunden för att bygga för framtiden. För det första har GATT: s handelssystem i WTO bidragit till en extraordinär period av ekonomisk tillväxt och ökat välstånd. Handel har expanderat snabbare än produktionen med en betydande marginal under de senaste fem årtiondena. basen har handelsexporten ökat med 6 procent i reala termer från 1948 till 1997 Tabell 1 Totalt produktionen jämfördes expanderat till en Årlig genomsnittsränta på 3 8 procent eller 1 9 procent per capita En liknande bild av intensifierat internationellt ekonomiskt engagemang kan lätt urskiljas från siffror om direktinvesteringar i utländska direktinvesteringar. Tyvärr är data inte tillgängliga under hela perioden 1948, men Årliga FDI-flöden expanderades sexton gånger mellan 1973 och 1996, från US 21 5 miljarder till 350 miljarder US-dollar, en årlig genomsnittlig tillväxttakt på 12 7 procent Ackumulerade FDI-aktier ökade från 165 miljarder US-dollar i slutet av 1973 till 3.205 miljarder US 1996. Den betydande ökningen av inkomsttillväxt, sysselsättning och välstånd som ligger till grund för ovannämnda statistik är delvis hänförlig till det multilaterala handelssystemets framgång för att sänka handelsbarriärerna. Sedan förhandlingar inleddes år 1947 var genomsnittliga avgifter Bland industriländer har fallit från höga dubbelsiffriga nivåer till mindre än 4 procent. De flesta icke-tariffära gränserna har också övergivits. Och systemet p roterar dessa marknadstillträdesvinster genom regler som omfattar tekniska standarder, föreskrifter och subventioner. Sedan WTO inrättades har handelsavregleringsinsatserna utvidgats till handel med tjänster som täcker både gränsöverskridande transaktioner och företagens rättigheter och Etablera en kommersiell närvaro genom direktinvesteringar på utländska marknader och fysiska personers rätt att tillhandahålla tjänster utomlands. För det andra har systemet ökat deltagandekretsen på den globala marknaden. Medan de första runda multilaterala handelsförhandlingarna fram till Dillon-rundan i 1961, involverade typiskt omkring 20-30 länder, Kennedy-rundan 1964-67 involverade över 60 länder, Tokyo-rundan 1973-79 mer än 100 länder och Uruguayrundan 1986-94 hade 125 deltagare WTO-medlemskapet står i 132 länder idag, och detta kan potentiellt växa till över 160 i början av nästa århundrade. En tredjedel av de största handelsländerna är idag deve loping länder Slutet på det kalla kriget reflekterade och förstärkte denna geografiska utvidgning i deltagande Väggarna mellan öst och väst kollapsade delvis, för att centralt planerade system inte kunde möta de utmaningar som fria marknader och tekniska förändringar har att göra. Divisionerna mellan nord och syd har Suddig, eftersom utvecklingsländerna i allt större utsträckning har övergivit en framåtblickande importsubstitution till förmån för mer öppna handels - och friare marknader. Att de två största länderna utanför systemet, Kina och Ryssland har gjort WTO-medlemskap till ett av de viktigaste politiska målen är en slående testamente till systemets nya gravitationstryck. För det tredje har tvistlösningssystemet visat regeringarnas vilja att respektera reglerna. Rekordet i detta avseende har varit imponerande Under de senaste femtio åren har de allra flesta fallen avgjorts, antingen Bilateralt innan den slutgiltiga multilaterala beslutet fattas eller genom godkännande av en panelavgörande Tvistlösningsarrangemang förstärktes väsentligt i Uruguayrundan, vilket innebar ökad automatisering och tydligare tidsramar i förfarandena, vilket eliminerade möjligheterna för berörda parter att blockera antagandet av panelfynd och inrätta ett överklagandeorgan. Dessa nya arrangemang har ytterligare stärkt förtroendet för Medlemmar i systemet Från och med mitten av mars 1998 har 119 fall presenterats för WTO jämfört med drygt 300 fall under GATTs liv från 1948 till 1994. Dessutom använder allt fler utvecklingsländer tvistlösning förfaranden. För det fjärde har det multilaterala handelssystemet utvidgat och fördjupat sin agenda för att ta hänsyn till nya realiteter i internationella ekonomiska relationer. Från dess tidiga inriktning på tullnedsättning, avlägsnande av kvantitativa importrestriktioner och utveckling av regler om sådana frågor som importlicensiering , tullvärdering och standarder, har systemets regler alltmer Utvidgad till behandling av utländska personer och företag samt utländska varor och tjänster Som tidigare nämnts har införandet av handel med tjänster lett till en investeringsdimension i systemet och regler har utvecklats för att skydda handelsrelaterade immateriella rättigheter Nya initiativ har lanserats för att undersöka förhållandet mellan handel och investeringar, handel och konkurrenspolitik och upphandling. Denna utveckling undersöks ytterligare nedan. Denna beredskap att göra det möjligt för systemet att anpassa sig till förändrade realiteter testas kontinuerligt under de kommande åren. Processer som kombinerar för att producera fenomenet globalisering intensifierade handels - och investeringsflöden, som stöds av kommunikationsrevolutionen, uppkomsten av informationsekonomin och tekniska framsteg inom transporten förändrar världen på sätt som ger ett bidrag på anpassning och flexibilitet. Tids - och rymdbegränsningarna minskar, och ny teknik är breakin G ner gamla barriärer Oöverträffade möjligheter skapas men med dessa nya möjligheter går utmaningarna för att se till att fördelarna med dessa nya utvecklingar är brett spridda. Det multilaterala handelssystemet 50 års prestation Le system kommersiell multilateral 50 annees realizations El sistema multilateral De schemas 50 anos de realizaciones. a schema CreativeWork rdfs etikett Multilaterala handelssystem schema beskrivning Online version schema är Likvärdigt Det multilaterala handelssystemet 50 års prestation Le systme kommersiella multilaterala 50 annes de ralisations El sistema multilateral de comercio 50 av de realizaciones. a genont InformationResource Genont ContentTypeGenericResource schema om det multilaterala handelssystemet 50 års prestation Le systme commercial multilateral 50 annes de ralisations El sistema multilateral de comercio 50 från realizaciones schema dateModified 2017-01-21 void inDataset. The multilaterala handelssystemet 50 ye Ars av prestation Le systeme kommersiella multilaterala 50 annees de realizations El sistema multilaterale de comercio 50 anos de realizaciones Världshandelsorganisationen Genèves världshandelsorganisation, 1998. VERDENSHANDELSORGANISATIONEN. Fiftio år sedan kom världen fram ur de andra världskrigets härskningar. Utmaning vid den tiden var en historiskt oöverträffad utmaning i dimension och komplexitet att återuppbygga ekonomisk stabilitet i en värld av genomgripande oordning och massiv dislokation, för att återställa en känsla av världsgemenskapen och att skapa grunden för framtida tillväxt och välstånd Arkitekterna i det nya systemet var tvungen att bygga från grunden, på flera fronter samtidigt, och de visade syn och framsynthet. Efter fem decennier av framsteg byggda på grunden som lagts vid den tiden, är det lätt att ta för givet idag vad då var nytt och fantasifullt The Senare hälften av 1940-talet handlade inte bara om slutet på det mest destruktiva kriget som någonsin skedde. Det handlade också om th e förkämpning av destruktiv ekonomisk nationalism och sökandet efter en ny global ordning. Idag står vi inför en ny typ av värld och en ny uppsättning utmaningar Slutet på det kalla kriget och kollapsen av kommando - och kontrollekonomier, den dramatiska uppgången av många utvecklingsländer och den enorma ökningen av handels - och investeringsflöden runt om i världen har kraftigt utökat gränserna för det multilaterala handelssystemet och testat sin förmåga att hantera en ekonomi med globala dimensioner Handel, investeringar, teknik och kommunikation knyter alltmer en värld av väldigt olika system på väldigt olika utvecklingsnivåer till en gemensam marknadsekonomi Skapandet av WTO i januari 1995 var en symbol för uppkomsten av ett mer globalt ekonomiskt system Om utmaningen under de senaste femtio åren var att hantera en världsuppdelad, Utmaningen för nästa femtio kommer att vara att hantera en värld av fördjupad integration. Femtioårsdagen för det multilaterala handelssystemet är en tid för firandet jon Det är också dags för eftertanke och förnyat engagemang Två grundläggande idéer, som är viktiga idag, som de var i slutet av 1940-talet, har underbyggt systemets framgång under andra hälften av detta århundrade. En är tron ​​att ett öppet internationellt handelssystem, Och dess roll för att främja ekonomiskt välstånd är ett väsentligt inslag i internationell fred och stabilitet, att den ekonomiska ordningen måste ligga till grund för en ny politisk och säkerhetsram. Policymakers år 1948 hade levt genom den ekonomiska förstörelsen av den stora depressionen när man vred inåt skapade en nedåtgående spiral av minskande produktion och handel Postarkets arkitekter enades om att den enda vägen till ekonomisk återuppbyggnad och återhämtning låg på väg mot öppna marknader och liberaliserad handel, och erfarenheten av femtio år har visat dem rätt. Den andra tanken är den stabiliteten och förutsägbarheten i de internationella handelsförbindelserna kan endast säkras genom ett ömsesidigt överenskommet regelsystem som är bindande för Alla medlems regeringar och verkställbara genom tvistlösning Försvaret av ett reglerbaserat system på ett dagligt sätt har underlättats mycket av det faktum att detta system gav företräde åt marknader och inte regeringar för att bestämma ekonomiska resultat. Det innebar inte att regeringarna upphävde ansvaret Tvärtom fokuserade de på att skapa de underliggande förutsättningarna för ekonomiskt välstånd och på att främja liberaliseringen, med beaktande av direkt ingripande endast under specifika omständigheter där marknaderna fanns önskade. Reglerna förväntades inte bestämma resultat utan snarare att fastställa villkoren för Ostörd konkurrens. Centrets stycke och vägledande idé om det reglerbaserade systemet är icke-diskriminering, som uppstod utifrån övertygelsen att uteslutande erbjudanden och preferensblock hjälpte bränslet mellanvärdesrotsen, osäkerheten och konflikterna som drev det internationella samfundet till en annan Världskrig Principen om icke-diskriminering var nyckeln till syftet Stabilitetens stabilitet under de följande åren. Lapptäcken av arrangemang som hade undergrävt sammanhållning och kontinuitet i interkulturella relationer har ersatts av en enhetlig uppsättning regler. Dessa regler gav den väsentliga politiska grunden för det breda samförståndet, som demonstrerades genom åtta förhandlingsrundor, att flytta systemet vidarebefordras till nya sektorer och bredare ansvarsområden Mer principiellt stärktes principen om icke-diskriminering universalitet som ett centralt mål för handelssystemet, vilket säkerställde att GATT-systemet uppstod, särskilt efter det kalla kriget, som en viktig faktor för att integrera världsekonomin. Principen om icke-diskriminering spelar också en viktig ekonomisk roll. Diskriminering är en effektivitetsprincip, både i syfte att säkerställa tillgång till billiga varor och att tillåta producenter att sälja på utländska marknader utan att en policy införs nackdel i förhållande till andra leverantörer På liknande sätt, i en icke-diskriminerande politisk miljö, Nsumers kan välja fritt bland alternativa utländska leverantörskällor I en värld av differentierade, diskriminerande handelssystem blir handel över gränserna mer komplext och tidskrävande, vilket innebär ytterligare kostnader för företag och försämrad konkurrenskraft. Av både politiska och ekonomiska skäl, Principen om icke-diskriminering har fungerat länder bra under de senaste femtio åren, vare sig de är stora eller små, utvecklade eller utvecklade. Olika lösningar på de utmaningar som regeringarna står inför idag och i framtiden kommer som alltid att kräva samordnade insatser på olika fronter. Med tanke på hur handelssystemet kan bidra till att möta dessa utmaningar är det användbart att påminna oss om vad systemet har uppnått hittills. Fyra prestationer stod ut och grunden för att bygga för framtiden. För det första, GATT: s handelssystem för WTO har bidragit till en extraordinär period av ekonomisk tillväxt och ökat välstånd Handel har expanderat snabbare än produktionen av en betydande marginal under de senaste fem decennierna På årsbasis har exporten av varor ökat med 6 procent i reala termer från 1948 till 1997 Tabell 1 Totalproduktion ökade i jämförelse med en årlig genomsnittssats om 3 8 procent eller 1 9 procent i per capita En liknande bild av intensifierat internationellt ekonomiskt engagemang kan lätt urskiljas från siffror om utländska direktinvesteringar FDI Tyvärr är data inte tillgängliga under hela perioden 1948, men årliga FDI-flöden expanderades sexton gånger mellan 1973 och 1996, från US 21 5 miljarder till 350 miljarder US-dollar, ökade en årlig genomsnittlig tillväxttakt på 12 7 procent ackumulerade FDI-aktier från 165 miljarder US-dollar i slutet av 1973 till 3 200 miljarder US-dollar i 1996, nästan en tjugotal ökning. betydande vinster i inkomsttillväxt, sysselsättning och välstånd som ligger till grund för ovannämnda statistik är delvis hänförliga till det multilaterala handelssystemets framgång för att sänka handelsbarriärerna. Eftersom förhandlingar började 1947 har de genomsnittliga tullarna mellan industriländerna fallit från höga dubbelsiffriga nivåer till mindre än 4 procent. De flesta icke-tariffära gränserna har också övergivits. Och systemet skyddar dessa marknadsöppningsvinster genom regler som omfattar sådana frågor som tekniska standarder, Regler och subventioner Sedan WTO inrättades har handelsavregleringsinsatserna utvidgats till handel med tjänster som täcker både gränsöverskridande transaktioner och företags rättigheter och att etablera en kommersiell närvaro genom direktinvesteringar på utländska marknader och rätten att fysiska personer att tillhandahålla tjänster utomlands. För det andra har systemet ökat deltagandekretsen på den globala marknaden. Medan de första runda av multilaterala handelsförhandlingar fram till Dillon-rundan 1961, involverade vanligtvis 20-30 länder, Kennedy-rundan 1964 -67 involverade över 60 länder, Tokyo-rundan 1973-79 mer än 100 länder och Uruguayrundan 198 6-94 hade 125 deltagare WTO-medlemskapet står i 132 länder idag och det kan potentiellt växa till över 160 i början av nästa århundrade. En tredjedel av de största handelsländerna är idag utvecklingsländer. Det kalla krigets slut återspeglades och förstärktes Denna geografiska utvidgning i deltagande Väggarna mellan öst och väst kollapsade delvis, för att centralt planerade system inte kunde möta de utmaningar som fria marknader och tekniska förändringar har försvunnit. Divisionerna mellan nord och syd har suddat, eftersom utvecklingsländerna alltmer har övergivit inåtriktade import substitution till förmån för mer öppna handel och friare marknader Det faktum att de två största länderna utanför systemet, Kina och Ryssland har gjort WTO-medlemskap till ett av de viktigaste politiska målen är ett slående testament till systemets nya gravitationsdrag. Tredje, Tvistlösningssystemet har visat regeringarnas vilja att respektera reglerna. Rekordet i detta avseende har b En imponerande Under de senaste femtio åren har de allra flesta fallen väckts, antingen bilateralt innan den slutgiltiga multilaterala bestämningen eller genom godkännande av en panelbestämmelse. Tvistlösningsåtgärder förstärktes väsentligt i Uruguayrundan och införde ökad automatik och tydligare tidsramar i förfarandena, eliminering av räckvidden för berörda parter att blockera antagandet av panelfynd och inrättande av ett överklagandeorgan Dessa nya arrangemang har ytterligare stärkt medlemmarnas förtroende i systemet. I mitten av mars 1998 har 119 fall varit presenteras för WTO jämfört med drygt 300 fall under GATTs liv från 1948 till 1994. Dessutom använder allt fler utvecklingsländer tvistlösningsförfaranden. För det fjärde har det multilaterala handelssystemet utvidgat och fördjupat sin agenda till Ta hänsyn till nya realiteter i internationella ekonomiska relationer Från dess tidiga fokus på tari Minskning av kvantitativa importrestriktioner och utveckling av regler om sådana tillstånd som importlicenser, tullvärdering och standarder har systemets regler alltmer utökats till behandling av utländska personer och företag samt utländska varor och tjänster Som redan nämnts har införandet av handel med tjänster infört en investeringsdimension i systemet och regler har utvecklats för skydd av handelsrelaterade immateriella rättigheter. Nya initiativ har inletts för att undersöka förhållandet mellan handel och investeringar, handel och konkurrenspolitik och upphandling Denna utveckling undersöks ytterligare nedan. Denna beredskap för att systemet ska kunna anpassas till förändrade realiteter testas ständigt under de kommande åren. Processerna som kombinerar för att skapa fenomenet globalisering intensifierar handels - och investeringsflöden, med stöd av kommunikationsrevolutionen , Uppkomsten av informationsekonomin och tec Hnologiska framsteg inom transport förändrar världen på sätt som ger ett bidrag vid anpassning och flexibilitet. Tids - och rymdbegränsningarna minskar och ny teknik bryter ner gamla hinder. Oöverträffade möjligheter skapas, men med dessa nya möjligheter går utmaningarna Se till att fördelarna med dessa nya utvecklingar sprider sig brett.

No comments:

Post a Comment